Становища и позиции
CONEBI Мисия и Манифест
Мисия
CONEBI е Конфедерацията на Европейската велосипедна промишленост.
CONEBI е резултат от сливането, извършено на 19 ноември 2014 г. между COLIPED (Асоциацията на промишлеността за европейски двуколесни части и принадлежности) - създадена през 1960 г. - и COLIBI (Асоциацията на промишлеността за европейските велосипеди и електро велосипеди) - създадена през 1973г.
Членовете на CONEBI са националните асоциации на велосипедната промишленост в 15 европейски държави (Бел. на преводача – АПВБ е член от 14 години, първоначално на COLIBI и след това съучредител на CONEBI).
- Представяне и популяризиране на промишлеността за велосипеди, велосипеди с педали с помощно електро задвижване и части и принадлежности пред ЕС и международните институции;
- Поддържане на редовни контакти с политиците и органите, както и с други асоциации, които преследват общи цели като Европейската федерация на велосипедистите (ECF) и организации като Европейския орган по стандартизация CEN;
- Насърчаване на точните стандарти, регулаторна и политическа среда за растежа на промишлеността за велосипеди, велосипеди с педали с помощно електро задвижване и части и принадлежности във вътрешния пазар на ЕС (и извън вътрешния пазар на ЕС чрез Световната асоциация на велосипедните промишлености WBIA);
- Да събира данни за промишлеността и пазара на ЕС като ценна информация за членовете на CONEBI, както и да работи върху актуални и реалистични прогнози за промишлеността и пазара, които могат да подкрепят по-нататъшното развитие на целия сектор.
- Подпомагане на интернационализацията на компании от ЕС в рамките на съвместни ЕС изложбени площи на международни панаири.
Манифест
CONEBI в контекста на новия законодателен период 2019 - 2024 г. се обръща към институциите на ЕС да вземат предвид:
Промишленост
Конкурентоспособност и растеж: Насърчаване на амбициозна индустриална стратегия на ЕС.
Назначаване на специален вицепрезидент на Комисията по промишлеността, отговорен за интегрирането на индустриалната конкурентоспособност в области на политиката, като индустриалната конкурентоспособност е основен политически приоритет на следващата Европейска комисия.
Трудови умения: Улесняване на инвестициите в схеми за учене през целия живот и обучение в области, свързани с индустрията, за да отразява постоянното развитие на европейската промишленост.
Климат
Климат: Стимулиране на де карбонизацията и включване в процеса срещу промяната на климата.
Промишлеността за велосипеди, велосипеди с педали с помощно електро задвижване и части и принадлежности предлага идеални решения за мобилност с ниски емисии, които са в съответствие с целите на Парижкото споразумение
Устойчивост: Подкрепяйте въглеродно неутрално велосипедно производство.
Насърчаване на устойчиво и въглеродно неутрално производство на велосипеди, велосипеди с педали с помощно електро задвижване и части и принадлежности в Европа.
Мобилност
Бъдеща мобилност: Подкрепяйте безопасна, интелигентна и интегрирана мобилност.
Безопасност: Отчитайте надлежно ролята на уязвимите участници на пътя, като велосипедистите преди бъдещото използване на свързани и автономни превозни средства.
Интелигентна и интегрирана мобилност: подкрепете промишлеността в лоялна конкуренция (финансиране, достъп до данни, развитие на инфраструктурата) в рамките на мобилността като платформи за услуги и други цифрови и нецифрови мултимодални платформи.
Потребители
Надзор на пазара: Пълноценното прилагане на закона.
Укрепване на надзора на пазара и прилагането от митниците за пълноценна защита на потребителите от несъответстващи продукти. Европейската промишленост работи по стандарти с най-високото ниво на безопасност за потребителите.
Безопасност на продукта: Ефективна защита на потребителите.
Поддържайте научно обосновано законодателство, което защитава потребителите и производителите по хармонизиран начин за целия ЕС. Уверете се, че законовите изисквания се спазват изцяло не само от местните производители, но и от вносителите.
Вътрешен пазар на ЕС и категоризация на велосипеди с педали с помощно ел. задвижване: Без застраховка за моторни превозни средства за велосипедите с педали с помощно електро задвижване.
Направете така, че да няма задължителна застраховка „Гражданска отговорност“ за велосипеди с педали с помощно електро задвижване до 250W и 25 км / ч ( БДС EN 15194) и те да не попадат в обхвата на регламента на ЕС за одобряване на типа.
Поощряващи инициативи: Благоприятна ставка на ДДС за велосипеди, велосипеди с педали с помощно електро задвижване.
Нулева или намалена ставка на ДДС за покупка и ремонт както на велосипеди, така и на електро велосипеди.
Бел. на преводача (АПВБ/ БГ) – Тази мисия и манифест са приети на редовното общо събрание на CONEBI на 29.X.2019 в Брюксел с участието на АПВБ.
CONEBI позиция за тротинетките
Общ преглед
Конфедерацията на европейската велосипедна индустрия (CONEBI) е водеща европейска асоциация, чиито членове са националните асоциации на велосипедната индустрия в Европейския съюз. Компаниите от ЕС са членове на споменатите национални асоциации на велосипедна индустрия.
CONEBI представлява асоциациите на членовете си - които включват секторите на велосипедите от ЕС, на велосипеди с педали с помощно електро задвижване, на части и принадлежности аксесоари – пред ЕС и международните институции. Това е постигнато чрез поддържане на редовни контакти с европейски и международни политици и регулаторни органи, както и с други индустриални органи и сдружения, които преследват подобни цели.
Въпреки че все още не е налице стандартизирано определение на електрическа тротинетка, за целите на този документ ще определим тротинетката, като изправено двуколесно превозно средство, което се задвижва от електромотор. Обикновено е проектиран с платформа в центъра, на която човека стои.
Позиция
Като представител на европейската велосипедна индустрия ние спазваме законодателството на ЕС и отговаряме на регламентите и директивите на ЕС.
Според регламента на ЕС за одобряването и надзора на пазара на дву- или триколесни превозни средства и четириколки (ЕС № 168/2013), всяко превозно средство с ръчка за скорост, която надхвърля 6 км / ч трябва да има одобрение на типа.
Непрекъснато нарастващият брой произшествия, свързани с нерегламентирана употреба на тротинетки, доведе до отрицателно обществено мнение, което е видно от многобройните статии във вестниците, касаещи уязвимостта на безопасността на участниците в пътното движение. Европейската индустрия за велосипеди е много загрижена за това, поради въздействието, което може да окаже върху образа на микро мобилността като цяло и следователно върху използването на велосипеди с педали с помощно електро задвижване.
-Тротинетката е дву колесна с електро задвижване, като няма нито педали нито седалка и електро задвижването се задейства просто от ръчката без значение какво друго прави возещия се човек. По този начин, тротинетката има автоматично и независимо електро задвижване.
-ВПЕЗ е велосипед с помощно (облекчаващо, но не заместващо въртенето на педалите – бележка на преводача) задвижване, което осигурява електрическа помощ на велосипедиста само когато върти педалите и само до скорост от 25 км/ч. Той им максимална непрекъсната номинална мощност от 250 вата (съгласно действащ хармонизиран ЕС стандарт БДС EN 15194 – бележка на преводача).
Тревоги породени от тротинетките
Като представител на Европейската велосипедна индустрия CONEBI желае ясно да разграничи позицията си и не може да носи отговорност за проблеми, произтичащи от използването на тротинетки. Европейската велосипедна индустрия не представлява производители или доставчици на тротинетки.
2) Тротинетките, предвид малката им база на колелата, са много нестабилни и като цяло, по отношение на скоростта си, имат несъответстваща спирачна система. В резултат на това злополуките са чести. Освен това е имало инциденти, когато ръчката е застопорена или тротинетката сама се забавя, ускорява или дори спира. Тази автоматична промяна в скоростта възниква поради гео - ограниченията в някои райони поради ограничения изразяващи се с по-ниски скорости
4) Така целият образ на микро мобилността е изложен на риск. Подходящо организираното споделяне на велосипеди и използването и продажбите на велосипеди / ВПЕЗ също са застрашени, което носи риск от значителни пазарни щети за велосипедната промишленост.
1) Всяко средство с ръчка за скорост, което надвишава 6 км/ч в ЕС, трябва да има одобряване на типа и да има подходящи характеристики за безопасност, ако се използва по обществени пътища. Понастоящем тротинетките нямат одобрение на типа.
3) Използването на тротинетки във велосипедни алеи създава задръствания и е много опасно за велосипедистите и ВПЕЗ ездачите, тъй като те често надвишават 25 км / ч и имат само ръчка за скорост.
5) Европейската промишленост на велосипеди и ВПЕЗ се ангажират да произвеждат дълготрайни, устойчиви, екологични двуколесни средства, които могат да бъдат ремонтирани с експлоатационен живот от няколко години. Те също могат да бъдат рециклирани (включително батериите) и следователно са част от кръговата икономика
на промишлеността на ЕС. Тротинетките досега се експлоатираха с разбирането "използвай и изхвърли". Ние сме наясно с компаниите, които в някои случаи не поддържат своя парк, нито ги ремонтират или рециклират, което води до отрицателен отпечатък върху околната среда.
Непозволена промяна на ВПЕЗ
ВПЕЗ
Велосипеди с педали с допълнителна помощ, наричани още велосипеди с помощно електро задвижване (ВПЕЗ), са оборудвани с помощен електромотор с максимална непрекъсната номинална мощност от 250 вата, когато мощността на двигателя се изключва, когато колоездачът спира да върти педала а в противен случай постепенно се намалява и накрая се прекъсва преди скоростта на превозното средство да достигне 25 км/ч. ВПЕЗ е разрешено също да бъдат оборудвани с възможност за помощ от двигателя при тръгване до 6 км / ч, за което не е необходимо да бъдат въртени педалите.
Ако ВПЕЗ отговарят на тези изисквания, както са определени в Регламент (ЕС) 168/2013 и хармонизирания стандарт на ЕС БДС EN 15194: 2017, те се считат за велосипеди по отношение на закона за движение по пътищата в държавите-членки на ЕС. В резултат на това от собствениците на ВПЕЗ не се изискват задължителна застраховка на моторни превозни средства, регистрационен номер или шофьорска книжка и им е позволено да използват велосипедни пътеки - значително предимство. В интерес на всички е да запазим този статус, ако велосипедистите с ВПЕЗ ще се ползват със същите права и свободи като другите колоездачи. Непозволената промяна на ВПЕЗ е незаконна и излага на риск това положение - и това засяга цялата велосипедна промишленост.
Повишаване на изходната мощност и / или максималната проектна скорост извън тези граници с помощта на комплекти за промяна, манипулиране на настройките на двигателя или осигуряване на офроуд режим на двигателя (което позволява увеличаването на скоростта на превозно средство над 25 км/час) ще доведе до превръщането на ВПЕЗ в моторно превозно средство в съответствие с Регламент (ЕС) 168/2013.
Ако ВПЕЗ стане моторно превозно средство, се прилагат различни изисквания.
В повечето държави-членки на ЕС се прилагат следните правила или насоки:
- Подлежи на европейско одобрение на типа
- Подлежи на задължителен лиценз за експлоатация (регистрация на превозното средство)
- Подлежи на задължителното свидетелство за управление и по този начин също и на минималната възраст за ползване (класът зависи от максималната скорост)
- Подлежи на задължителна застраховка и застрахователна табела
- Задължителна каска (мотоциклетна)
- Използването на велосипедни алеи не е допустимо
- Трябва да се представи доказателство за якост на умора за всички елементи, свързани с безопасността (като рамка, предна част, колче на седалката, кормило и стъбло)
Възможните правни последици за потребителите на ВПЕЗ, които са били обект на непозволена промяна, са различни в различните страни, но обикновено включват:
- Административни нарушения и глоби
- Криминални престъпления, предупреждения: при повторение, свидетелството за съдимост на потребителя може вече да не е чисто (криминално досие)
- Нарушение на задължителната застраховка
- Последствията от криминални престъпления могат да включват отнемане на свидетелство за управление на МПС
- Загуба на застрахователно покритие (частна отговорност)
- Загуба на отговорност за дефекти на материали от производителя
- Загуба на гаранционни претенции
- Обикновено, частична отговорност в случай на злополука
Възможните правни последици за търговците на дребно, които доставят ВПЕЗ с непозволени промени или комплекти, които не спазват ограниченията за мощност или скорост на ВПЕЗ, включват:
Дилърите на велосипеди трябва също да са наясно, че предлагайки решения за непозволена промяна („настройка“), те преиграват и не се съобразяват с наредбите, регулиращи ВПЕЗ и тяхното използване, и допринасят за разпространението на неразрешено подправяне. С други думи, те подлагат на риск пазара на ВПЕЗ.
Загуба на застрахователно покритие за делова отговорност
Търговецът носи отговорност за лични и материални щети
Помощ и съдействие за престъпление, съучастие в административно нарушение
Освен това подправянето на ВПЕЗ застрашава безопасността на средството, тъй като ВПЕЗ и неговите компоненти, включително спирачките и рамката, не са проектирани технически за постоянни по-високи скорости. Това излага на риск потребителя на „настроения“ ВПЕЗ, както и други. Друга опасност представлява фактът, че комплектите за „настройката“ и други видове манипулации могат да повредят задвижващата система и самия велосипед.
Затова CONEBI призовава за отговорно колоездене в съответствие с регламентите и заема твърда позиция срещу непозволената промяна на ВПЕЗ, която пренебрегва съответните регулаторни изисквания. Важно е ВПЕЗ - като велосипед с максимална скорост при помощ мотор от 25 км / ч - да продължат да бъдат класифицирани като велосипеди в бъдеще, с всички свързани права и задължения. Цялата колоездачна екосистема трябва да защитава и запазва този статус, така че колоездачите да могат да продължат да се наслаждават на електрически попътен вятър.
CONEBI и членовете й допринесоха за изричното включване на изискванията против промени в европейския стандарт за ВПЕЗ (БДС EN 15194: 2017) и се радваме, че производителите на батерии и системи работят непрекъснато за осъвременяване на мерките за противодействие.
България е сред водещите световни производители и износители
на велосипеди в света
Понятието велосипед включва класическия велосипед, определен в световния, европейски и български стандарт БДС EN ISO 4210 съставен от 9 различни части и ВПЕЗ (велосипеди с помощно ел. задвижване) съгласно европейския и български стандарт БДС EN 15194. Тези два типа велосипеди запазват съществената функция за придвижване само и единствено ако човек върти педалите и затова те НЕ СА МОТОРНО ПРЕВОЗНО СРЕДСТВО по смисъла на закона за движение по пътищата. Велосипедът е единственото превозно средства, препоръчван например за градски транспорт в условията на КОВИД от СЗО-Женева. Разбира се той е особено подходящ като елемент от всякакви зелени стратегии.
Днес по света и у нас битуват и други съдържания на „велосипед“, както поради много бързото развитие на някои технологии, така и по други причини. Такова размиване на съдържанието е тревожно, например от гледна точка на безопасността на потребителите. Такива други моторни превозни средства като електрически мопеди, елктротротинетки и т.н. заемат една сива зона. Всички те се отличават от велосипеда, че с най-просто застопоряване на една ръчка могат да се движат без велосипедист.
България е сред водещите световни производители и износители на велосипеди в света, като продава средно и високо качество изделия. Средногодишния износ на класически велосипеди (от митническа тарифна подпозиция 871200) в света за последните пет години (2015 – 2019) е на обща стойност повече от 8 милиарда евро. Китай е на първа позиция в света като отделна държава с повече от 2,8 милиарда евро (35 %), целия ЕС – 28 има дял повече от 2,9 милиарда (повече от 38 %). България е на 10 позиция в света с близо 124 милиона евро износ и на 7 позиция в сравнение със страните-износителки от ЕС-28. В натура (брой велосипеди) картината е почти същата. Китай е водещ с износ от повече от 57 милиона велосипеда, целият ЕС.28 има износ от повече от 12 милиона броя, като България изнася повече от 700 хиляди велосипеда и е на 6 позиция в натура сред страните от ЕС-28.
Средногодишния износ на ВПЕЗ1 (велосипеди с помощно ел. задвижване) от митически тарифен код 87119010 за времето 2012 – 2016 и митнически тарифен код 87116010 за времето 2017-2019 за целия ЕС-28 за последните пет години е близо 1,4 милиарда евро и близо 1,4 милиона броя ВПЕЗ. Все още липсват възможности за световна сравнимост и затова се ограничавам с данните само за износа на страните от ЕС-28, където България е на 5 позиция по стойност в евро и на 6-та позиция като натура - брой ВПЕЗ.
Развитието на сектора за последните десетилетия се характеризира с няколко съществени особености:
Българските производители осигуряват значителна заетост в градове като Монтана, Видин, Пловдив, Ловеч, София, Варна. Всички те практически са организирани в Асоциацията на производителите на велосипеди в България – www.abpb.bg. АПВБ е активен член вече 15 години на европейската такава структура – КОНЕБИ – www.conebi.eu – Брюксел. На тези два сайта има представена допълнителна и съществена информация за сектора.
Производството на велосипеди в България може да съществува и развива само и единствено ако работи за износ.
Българския вътрешен пазар на велосипеди е твърде малък, ограничен и има особености, пречещи на развитието. Половината от продаваните у нас велосипеди се внасят.
Важен фактор имащ пряко отношение не просто към ВПЕЗ, а и към всички видове елктромобили и средства, продукти, изделия характеризиращи се с електромагнитно поле. Има изрични изисквания в ЕС за тяхната пасивна и активна електромагнитната съвместимост (ЕМС) за да бъдат пускани на пазара. Тези параметри могат да се измерват/доказват само от квалифицирани инженери със специализирано оборудване, акредитирана съгласно БДС EN ISO 17025 и т.н. Преди години, България направи един опит в тази посока, чрез такава лаборатория към Българския институт по метрология в София. Добре би било да се анализира дейността на тази лаборатория. Без нея не може да бъда защитаван пълноценно българския потребител, нито пък подпомаган ефективно българския износител.
София, август 2020
1 EPAC (Electrically Power Assisted Cycles)
Професионални и добросъвестно отношение на експертите и всички български министри на икономиката досега в подкрепа на българските производители. Това е особено необходимо за да бъдат прилагани пълноценно правилата за честна търговии, характерни за пазара в ЕС;
Българските производители има активен дългогодишен формален и неформален диалог чрез европейските браншови структури от Брюксел с ЕК. Това позволява задължителната прозрачност, предсказуемост и доверие;
Българските производители се отличават с опит, знание и професионализъм. Българските велосипеди са преимуществено от средния към високия клас изделия. Слагането на две колелета на една триъгълна метална рамка и добавяйки седалка и кормило не е производство на велосипед. Велосипедът е динамичен продукт, който можете да прецените при активна употреба. Това изисква предварително задълбочено проектиране. Отделни възли са широко достъпни и когато със знание и опит се ражда цялото изделие при това в серийност от стотици хиляди бройки годишно има развитие. Повече от 90 % от броя български велосипеди се продават на водещите световни пазари;
Закона за движението по пътищата
(обн., ДВ, бр. 20 от 1999 г.; последно изменение и допълнение ДВ 60/ 07.07.2020 г.)
Извадка, отнасяща се до велосипеди и индивидуални електрически превозни средства.
….Раздел I. Общи правила
Чл. 9. (1) (Доп. - ДВ, бр. 60 от 2020 г., в сила от 07.07.2020 г.) По пътищата, отворени за обществено ползване, е забранено движението на само балансиращи се превозни средства, верижни машини и използването на гуми с шипове. Движение на пътни превозни средства с вериги за сняг е разрешено само когато пътните условия изискват това.
…..Раздел XVIII. Особени правила за някои участници в движението
Чл. 79. (Доп. - ДВ, бр. 60 от 2020 г., в сила от 07.07.2020 г.) За да участва в движението по пътищата, отворени за обществено ползване, всеки велосипед и индивидуално електрическо превозно средство трябва да има изправни:
1. спирачки;
2. (изм. - ДВ, бр. 60 от 2020 г., в сила от 07.07.2020 г.) механичен или електронен звънец и да няма друг звуков сигнал;
3. (изм. - ДВ, бр. 60 от 2020 г., в сила от 07.07.2020 г.) за велосипеда - устройство за излъчване на бяла или жълта добре различима светлина отпред и червен светлоотразител отзад; допуска се поставянето на устройство за излъчване на червена светлина отзад;
4. (нова - ДВ, бр. 60 от 2020 г., в сила от 07.07.2020 г.) за индивидуалното електрическо превозно средство - устройство за излъчване на бяла или жълта добре различима светлина отпред и устройство за излъчване на червена светлина отзад;
5. (предишна т. 4, доп. - ДВ, бр. 60 от 2020 г., в сила от 07.07.2020 г.) бели или жълти светлоотразители или светлоотразяващи елементи отстрани на колелата на велосипедите.
Чл. 80. (Изм. - ДВ, бр. 60 от 2012 г., в сила от 07.08.2012 г.) Водачът на велосипед е длъжен:
1. да ползва светлоотразителна жилетка при управлението му извън населените места, през тъмната част на денонощието и при намалена видимост;
2. да се движи възможно най-близо до дясната граница на платното за движение.
Чл. 80а. (Нов - ДВ, бр. 60 от 2020 г., в сила от 07.07.2020 г.)
(1) Водачът на индивидуално електрическо превозно средство при движение е длъжен:
1. да ползва в тъмните часове на денонощието и/или при намалена видимост светлоотразителни елементи върху видимата част на облеклото, позволяващи да бъде лесно забелязан;
2. да се движи по изградената велосипедна инфраструктура, а при липса на такава - възможно най-близо до дясната граница на платното за движение;
3. в тъмните часове на денонощието и/или при намалена видимост да управлява индивидуалното електрическо превозно средство с включени светлини;
4. да се движи с изправна спирачна система на управляваното индивидуално електрическо превозно средство;
5. да ползва каска, ако е на възраст до 18 години.
(2) На водача на индивидуалното електрическо превозно средство е забранено:
1. да се движи по пътища и улици, на които максимално разрешената скорост за движение е над 50 km/h; ограничението не се прилага за улици с изградена велосипедна инфраструктура;
2. да се движи в зони, обозначени с пътен знак В9 - "Забранено е влизането на велосипеди";
3. да се движи по улици, обозначени с пътен знак Г13 - "Пътна лента или платно за движение само на превозни средства от редовните линии";
4. да развива скорост, по-висока от 25 km/h;
5. да превозва други лица;
6. да се движи успоредно до друго индивидуално електрическо превозно средство или двуколесно пътно превозно средство;
7. да управлява превозното средство, без да държи кормилото с ръка;
8. да се движи в непосредствена близост до друго пътно превозно средство или да се държи за него;
9. да превозва, тегли или тласка предмети, които пречат на управлението на превозното средство или създават опасност за другите участници в движението;
10. да управлява превозното средство по площите, предназначени само за пешеходци;
11. да използва мобилен телефон при управлението на индивидуално електрическо превозно средство.
(3) Минималната възраст на водача за управление на индивидуално електрическо превозно средство е:
1. шестнадесет години - по велосипедна инфраструктура и по пътища и улици с максимално разрешена скорост до 50 km/h;
2. четиринадесет години - само по велосипедни алеи.
(4) С наредба на общинския съвет се определят:
1. по-ниски максимално допустими скорости от определените в ал. 2, т. 4;
2. редът за определяне на задължителните зони за паркиране на индивидуални електрически превозни средства, включително и максимално допустимия брой, както и условията и реда за тяхното предоставяне и ползване.
Чл. 81. (Доп. - ДВ, бр. 60 от 2020 г., в сила от 07.07.2020 г.) На водача на двуколесно пътно превозно средство, с изключение на индивидуално електрическо превозно средство е забранено:
1. да се движи успоредно до друго двуколесно пътно превозно средство;
2. да управлява превозното средство, без да държи кормилото с ръка, както и да освобождава педалите, с които контролира превозното средство;
3. да се движи в непосредствена близост до друго пътно превозно средство или да се държи за него;
4. да превозва, тегли или тласка предмети, които пречат на управлението на превозното средство или създават опасност за другите участници в движението;
5. да управлява превозно средство по площите, предназначени само за пешеходци; тази забрана не се отнася за велосипедисти на възраст до 12 години.
Чл. 82. Забранено е движението на велосипедисти в група за тренировка, ако пред и зад групата няма придружители с автомобил или мотоциклет.